Foreningen NORDEN kan i 2019 fejre sit 100-års jubilæum. Her i lokalafdelingen gennemføres der 2 spændende aktiviteter i foråret for at markere 100 året for det folkelige samarbejde. Jeg håber I har mulighed for at deltage i disse arrangementer.

Nordisk kunst
Torsdag den 21. marts 2019 kl. 19.00 kommer redaktør og kunstanmelder Tom Jørgensen med et inspirerende og lærerigt billedforedrag om emnet nordisk kunst.
Sted: Rudersdal bibliotek, Stationsvej 38, Birkerød (med indkørsel fra Rolighedsvej/Rughaven).
Offentligt møde. Billetter: Gratis pladsbillet skal forinden indløses via Rudersdals biblioteks hjemmeside eller i de respektive biblioteksafdelinger.

Tom Jørgensen er kunstanmelder på Jyllands Posten og redaktør af Kunstavisen. Derudover har han firmaet Eikon Kunstformidling, hvor han er foredragsholder og guide på kunstture. Han vil sætte ord på nordisk kunst og præsentere et bredt udvalg og dykker ned i den store mangfoldighed af forskellige stilarter for at finde en fællesnævner for meget nordisk kunst: Det kølige vejr, det bløde lys, en vis form for melankoli, som er meget forskellig fra f.eks. van Goghs eller Matisse` malerier fra Provence.
Tom Jørgensen kommer også ind på, hvordan Norge og Finland som unge nationer lader naturen, landskabet og folkelivet spille en stor rolle i perioden, hvor de søger selvstændighed, mens svensk og dansk kunst er lige så optaget af de nye strømninger i Frankrig.
Man kan med andre ord følge det specielt “nordiske blik” gennem foredraget fra midten af 1800-tallet til i dag. De nordiske lande er en politisk og kulturel enhed, hører man ofte om. Men er det alligevel ikke sådan, at vi ikke altid lige forstår hinandens humor, skikke og vaner? Det er i hvert fald konklusionen på dette foredrag, som undersøger dansk, svensk, norsk og finsk kunst gennem tiden. Her vil man se, hvordan det enkelte lands historie og landskab har spillet en stor rolle.

Einar Már Guðmundsson kommer
Onsdag den 8. maj 2019 kl. 19.00 kommer Einar Már Guðmundsson, Islands litterære ”grand old man” i Rudersdals Administrationsbygning, Store sal ved biblioteket, Stationsvej 38, Birkerød (med indkørsel fra Rolighedsvej/Rughaven).

Aften vil bl. a indeholde en samtale med bibliotekar Preben Hindberg om Einar Már Guðmundssons forfatterskab. Einar Már Guðmundsson er født i 1954 og har med sine mange bøger fornyet den islandske litteratur. Traditionelt har islandske forfattere skrevet om naturen og livet på landet, men med Einar Már Guðmundsson fik det moderne Island, bylivet, rockmusikken og det politiske en litterær stemme.
Kom og mød forfatteren, som med en lang række romaner, noveller og digte har fornyet den islandske litteratur. Einar Már Gudmundsson har skrevet både lyrik, romaner og debatbøger. Han fik sit folkelige gennembrud med romanen ’Universets engle’, som han modtog Nordisk Råds Litteraturpris for i 1995. Senere har han fået adskillige priser, bl.a. den såkaldte lille nobelpris, Svensk Akademis nordiske pris.

Gallashow i DRs Koncerthus
I 2019 kan Foreningen Norden fejre sit 100-års jubilæum. Det markerer vi sammen med DR d. 15. april kl. 20.00 med et storslået gallashow i DRs Koncerthus. Vises LIVE på DR K. Et show, der bugner af nordisk musik, litteratur, historie og humor i en fejring af vores fælles fortid, nutid – og fremtid.
Showet tager udgangspunkt i de fællesskaber og ligheder, som de nordiske lande har opbygget gennem tiden, men som i ethvert søskendeforhold bliver der også plads til kærlige drillerier. Vi tager på en rejse igennem nordisk musik, litteratur, tv og mad i jagten på det, der binder os sammen som folk og kulturer.
Vi får besøg af en perlerække af nordiske musikere, der mødes på tværs af genrer og landegrænser – fra pop og jazz til hiphop, klassisk og korsang. På scenen vil man også kunne finde komikere, dansere og skuespillere fra de fem nordiske lande.
Billetsalg MED RABAT via DRs billetkontor (for medlemmer – og så længe der er billetter med rabat tilbage).